به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد، در برنامه زنده تلویزیونی صف اول که امشب، ۱۴ دی ۱۴۰۳ از شبکه خبر پخش شد، اظهار کرد: در شهر مشهد، ما از لحاظ سرانه اتوبوسرانی، در کشور اول هستیم و بهازای جمعیت سهونیم میلیون نفری مشهد، ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس داریم.
وی افزود: اقدام ویژه دیگری که کردیم در این دوره مدیریت شهری غیر از اتوبوسهایی که بیش از ۱۵۰ دستگاه تا الان در این دوره ششم وارد خطوط شهری مشهد شده و همچنین میدلباس و ون که در حال طی مراحل آخر واگذاری است، برای بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم که در مراحل ورود هست؛ یعنی این ۴۰۰ تا اتوبوس بهمرور و تا آخر این دوره مدیریت شهری، وارد شهر مشهد میشود و یک تحول بسیار خوبی را خواهیم داشت.
شهردار مشهد در ادامه عنوان کرد: موضوع حمل و نقل عمومی به ویژه قطار شهری و مترو در مشهد از اهمیت بالایی برخوردار است. مشهد دارای چهار خط مترو است که دو خط آن راهاندازی شده و خط یک به طور کامل فعال است. خط دو در حال تکمیل است و ایستگاه آخر آن، ایستگاه سلامت، تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی خاطرنشان کرد: خط سه مترو مشهد که از الهیه تا شهرک ابوذر کشیده میشود، با طول ۲۷ کیلومتر و داشتن ۲۷ ایستگاه، یکی از مهمترین خطوط به شمار میرود. این خط به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی خدمات میدهد و مسافران را از پایانه مسافربری و فرودگاه به حرم مطهر رضوی منتقل میکند. تست گرم این خط در فروردین ماه با حضور مقامات انجام شده و مراحل نازککاری و نصب تجهیزات در حال انجام است.
به گفته شهردار مشهد مقدس، در حال حاضر، ۲۰ کیلومتر از تونل خط سه حفاری شده و حفاری در محدوده قاسمآباد ادامه دارد. همچنین خط چهارم نیز در حال حفاری است و به دو محدوده کمبرخوردار شهر خدمات خواهد داد. این پروژهها به افزایش ایستگاهها و بهبود زیرساختهای حمل و نقل در مشهد کمک خواهند کرد.
وی ادامه داد: مشهد به عنوان یک قطب گردشگری زیارتی و سلامت، میزبان زائران و گردشگران از استانهای مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس است. این شهر به دلیل امکانات ویژهای که در حوزه سلامت دارد، از جمله بیمارستانها و پزشکان مجرب، مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، شهرداری مشهد مسئولیت تأمین زیرساختهای اساسی مانند حمل و نقل، پارکینگ و فضاهای تفریحی را بر عهده دارد. مشهد دارای بیشترین تعداد هتلها در کشور است که برای زائران و گردشگران زیارتی و سلامت طراحی شدهاند. همچنین شهرداری به جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای توسعه زیرساختها و پروژههای اقتصادی و تجاری در مشهد توجه دارد.
قلندرشریف موضوعات مرتبط با توسعه زیرساختها را شامل مواردی مانند پروژههای بلندمرتبهسازی و ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی برشمرد و گفت: در حال حاضر، پروژههای بزرگی در حال اجرا هستند که شامل حوزههای اقتصادی، تجاری، اقامتی و مسکونی میشود. همچنین نیاز به همکاری دولت و بخش خصوصی برای تکمیل زیرساختها و پروژههای توسعهای احساس میشود.
وی تأکید کرد: مشهد به عنوان شهری با محوریت حرم مطهر رضوی، نیازمند توجه ویژه به زیرساختها و خدمات مرتبط با زیارت است. این شهر سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر داخلی و بیش از ۳ میلیون زائر خارجی است. در این راستا، تأمین بودجه و حمایتهای ملی از سوی دولت و مجلس برای توسعه زیرساختها و خدمات ضروری است. مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت خدمت به مشهد و زائران تأکید کردهاند و خواستار توجه بیشتر به این موضوع از سوی مسئولان هستند.
قلندرشریف افزود: در حال حاضر، ساخت قطار شهری مشهد با استفاده از منابع داخلی شهرداری و کمک محدود دولت شامل اوراق ۵۰ درصدی، در حال انجام است. ابتدای خط دو مترو در انتهای بولوار طبرسی، انتهای خط سه در محدوده جنوب شرق و شهرک ابوذر، و انتهای خط چهار در شهرک شهید باهنر قرار دارد که نشاندهنده توجه ویژه به مناطق کمبرخوردار است. در آینده، میدان بار مرکزی و هاب مصالح ساختمانی شرق کشور نیز در این محدوده ایجاد خواهد شد تا به توسعه اقتصادی مردم این منطقه کمک کند. هدف ما افزایش حاشیه نیست، بلکه تمرکز بر رفع مشکلات و بهبود شرایط زندگی است. بخشی از این اقدامات شامل زیباسازی ورودی مشهد و ایجاد پارکهاست.
وی گفت: شهر مشهد با وسعت حدود ۳۵ هزار هکتار، دارای بافت حاشیهنشینی است که تقریباً یکچهارم این وسعت را شامل میشود و حدود یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت مشهد را در خود جای داده است. همچنین جمعیت مهاجرین خارجی در مشهد، به ویژه در حاشیه شهر، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر برآورد میشود و ممکن است به یک میلیون نفر نیز برسد. شهرداری مشهد در دوره ششم، ۵۰ درصد از بودجه شهر را به سمت حاشیه شهر هدایت کرده و اقداماتی برای بهسازی و مدیریت این مناطق انجام داده است.
قلندرشریف ادامه داد: مدیریت حاشیه شهر مشهد تحت نظارت شورایی به ریاست نماینده ولی فقیه، آیتالله علمالهدی، قرار دارد و جلسات منظم برای پیگیری امور برگزار میشود. باوجود پیشرفتهای قابل توجه در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر، مشکلات زیرساختی هنوز وجود دارد و نیاز به توجه ویژه دارد.
شهردار مشهد مقدس یکی از چالشهای مهم این شهر را فاصله حرم مطهر رضوی از مرکزیت جغرافیایی مشهد برشمرد و گفت: توسعه شرق مشهد به عنوان یک راهکار برای حل این مشکل و ارتقای سطح معیشتی و رفاهی ساکنان حاشیه شهر در نظر گرفته شده است. همچنین پروژههای مسکن ملی و شهرکهای اقماری در این مناطق در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل، خطوط مترو و اتوبوس در حال توسعه هستند و پروژههای بزرگ پارکی نیز در دست اقدام است. پارک کرامت به وسعت ۷۷ هکتار و پارک ملت به وسعت ۷۲ هکتار از جمله این پروژهها هستند.
قلندرشریف تصریح کرد: دولت باید در زمینه تخفیف پروانهها و حل مشکلات املاک قولنامهای همکاری کند تا به بهبود شرایط حاشیه شهر کمک کند. در نهایت، شهرداری مشهد در تلاش است تا با استفاده از منابع داخلی و همکاری با بخش خصوصی، مشکلات حاشیه شهر را حل کند و به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این مناطق بپردازد.
شهردار مشهد عنوان کرد: با قانون درآمدهای پایدار قانونهای پایدار در حوزه تأمین منابع در شهر مشکل ایجاد شد؛ این در حالی است که بودجه مخصوصاً کلانشهرها در دهه ۶۰ توسط دولت قطع شد و قرار بود که قانونی برای درآمد پایدار شهرداریها تدوین شود، اما چیزی که بعد از ۳۰ سال آمد کار را سختتر کرد و دست شهرداری را در حوزه درآمد و درآمدزایی بست.
وی یادآور شد: طرح تفصیلی مشهد، سال ۱۴۰۰، بهروز و سال ۱۴۰۱، ابلاغ شد و کار باز هم سختتر شد. ما در حوزه طرحهای تفصیلی پیگیر هستیم یک سری گشایشهای بیشتری برای مردم ایجاد شود که ساختوساز برایشان اقتصادی شود.
شهردار مشهد تصریح کرد: مشهد یکی از شهرهایی است که در آن، قیمت زمین از قیمت واحد آپارتمان گرانتر بوده و ساختوساز هم که هزینهاش خیلی افزایش پیدا کرده است. از طرفی مصالح و ساخت واحد گران است، چه در حوزه تأمین زمین و چه در ساخت، وقتی که ما تعداد طبقات را محدود داشته باشیم.
قلندرشریف در ادامه گفت: طرح تفصیلی محدودیتهایش را خیلی بیش از قانون درآمدهای پایدار اعمال کرده و دست شهرداری بسته است. وقتی هم مردم به سمت تخلف بروند، کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی قلع بنا و جریمه میدهد.
وی بیان کرد: در حوزه جلوگیری از تخلفات شهرداری تمام تلاشمان را انجام میدهیم، اکیپهای مستقر داریم و در صورت تخلف پلمب میکنیم؛ ولی به هر حال بایستی به سمتی برویم که ساختوساز در عین حال که تمام ضوابط و مقرراتش رعایت میشود، برای مردم هم اقتصادی باشد.
شهردار مشهد اظهار کرد: در حال نهاییکردن طرح بلندمرتبهسازی شهر هستیم و برنامهریزیهای لازم در این زمینه انجام شده است. در طرحهای مربوط به قطار شهری و بلندمرتبهسازی ساختمانهای اطراف آن نیز در حال پیگیری هستیم.
شهردار مشهد ادامه داد: در قانون سال گذشته، تبصره ۶ وجود داشت که به دلیل سختگیریهای زیاد، نتوانست نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد. بنابراین، نیاز به بازنگری و اصلاحاتی در این زمینه احساس میشود تا بتوانیم به اهداف خود در زمینه تأمین منابع شهری و مدیریت ساختوساز دست یابیم. درخصوص تخلفات ساختمانی، الزامات قانونی وجود دارد که باید بر اساس آن حرکت کنیم و همچنین مطالبههای مردم در حوزههای مختلف را مدنظر قرار دهیم. شهرداری به عنوان ضابط قضایی عمل نمیکند و ما به طور مستمر پروندههای تخلف را تشکیل میدهیم.
قلندرشریف افزود: مشهد با تمام شهرهای کشور تفاوت دارد؛ به ویژه در زمینه گردشگری زیارت و سلامت بسیار شناخته شده است. در مشهد، سرمایهگذاران محلی، استانی و خارجی در بخشهای اقتصادی، تجاری، اقامتی، هتلسازی و مسکن فعال هستند و مشوقهایی برای بلندمرتبهسازی در نظر گرفته شده است. موضوع بلندمرتبهسازی در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی بارها مطرح شده و در حال بررسی نهایی است.
وی گفت: در حوزه اقتصادی استان، اقداماتی در حال انجام است و ساخت شهرک فرودگاهی نیز به طور طبیعی نیازمند همکاری بخش خصوصی است. مشهد به محوریت حرم و بر کرانه خورشید ولایت و فرهنگ رضوی شکل گرفته است؛ بنابراین، اقدامات باید هدفدار و منسجم باشند و همه دستگاهها باید در این راستا همکاری کنند.
شهردار مشهد با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه همگان قرار دارد، ارزانکردن و تسهیل در امر زیارت است، اظهار کرد: در این راستا، پروژههایی مانند آزادراه حرم به حرم، قطار سریعالسیر، قطار برقی، احداث پارکینگ و توسعه زیرساختها باید مدنظر قرار گیرند. مشهد نیازمند توجه ملی در حوزه زیرساختی است و شهرداری بهتنهایی نمیتواند مدیریت جهانشهر برکت و کرامت و پایتخت فرهنگی را که سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر داخلی و بیش از ۳ میلیون زائر خارجی است، با بودجه محلی انجام دهد. مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند که خدمت به مشهد، خدمت به ملت ایران است؛ لذا امیدواریم توجه بیشتری از سوی مجلس و دولت برای تأمین بودجه و ردیفهای ویژه برای مشهد صورت گیرد.
وی یکی از اقدامات ویژه در مشهد را ایجاد شورای اجتماعی محلات دانست و گفت: این شهر دارای ۱۳ منطقه، ۱۷۲ محله و ۲۱ سازمان خدمترسان است و شورای اجتماعی در تمامی ۱۷۲ محله راهاندازی شده است. در این شورا، شهروندان بهصورت داوطلبانه کاندیدا شده و اعضا توسط مردم انتخاب میشوند تا بهعنوان رابط میان مردم و شهرداری عمل کنند.
قلندرشریف یادآور شد: یکی از اقدامات برجسته این دوره، پروژههای زودبازده است که در سه مرحله اجرا شده و بر اساس آن، نیازهای مردم شناسایی و به شهرداری اعلام میشود.در حال حاضر، بسیاری از نیازهای اولیه مردم، بهویژه در حاشیه شهر، برطرف شده و تاکنون هزار پروژه در این محلات اجرا شده است. بودجه پروژههای زودبازده یک، ۸۰۰ میلیارد تومان و برای پروژههای دو و سه، ۳۲۰۰ میلیارد تومان است. این پروژهها در راستای ایجاد حس مشارکت و اجتماعیبودن در محلات شکل گرفته است و دستاوردی بینظیر محسوب میشود.
شهردار مشهد به اقدامات این دوره در خصوص ورزش اشاره کرد و گفت: مجموعه ورزشی ساحلی با استاندارد کامل برای تمامی رشتههای ساحلی در مشهد ایجاد و ماه گذشته افتتاح شد. علاوه بر این، زمین ورزشی فوتبال با چمن مصنوعی و طبیعی و سالن ورزشی اختصاصی بانوان نیز راهاندازی شده است. به منظور ایجاد شور و نشاط، جشنوارههای ورزشی ویژهای در مشهد برگزار میشود که در سطح کشور بینظیر است. در ماه رمضان، جشنواره ورزشی با بیش از ۳۰ رشته در محلات مشهد برگزار میشود که حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر از جوانان، سالمندان و توانیابان در آن شرکت میکنند. هماکنون نیز جشنواره ورزشی بانوان با حضور هشت هزار بانو در ۳۷ رشته ورزشی در حال برگزاری است.
وی افزود: در حوزه اجتماعی، باشگاه «باهم» با هدف کاهش طلاق و افزایش ازدواج راهاندازی شده است و زوجین جوان میتوانند در آن ثبتنام کنند. از سال گذشته، روند طلاق در مشهد کاهش جدی داشته و شاهد افزایش آمار ازدواج در این شهر بودهایم. براساس آخرین آمار دریافتشده، طلاق امسال پنج درصد کاهش و ازدواج ۴.۲ درصد افزایش یافته است.